برداشتها و تصورات نادرستی که پرسنل کارخانجات ( از سطوح مدیریت تا اپراتور ماشین آلات ) درباره سیستم PM دارند ، آقای Levitt را برآن داشته تا به نقد و بررسی برخی از این برداشتها بپردازد. آنچه در ادامه میخوانید ترجمه متن مقاله ایشان تحت عنوان " Six misconceptions about PM" میباشد:
1- PM فقط راهیست که سعی دارد تا تعیین کند که چه قطعه ای در چه زمانی شکسته یا فرسوده خواهد شد ، آنچنانکه شما قادر باشید قطعه را قبل از خرابی آن و توقف اضطراری ماشین تعویض نمائید.
PM چیزی فراتر از یک برنامه جهت تعویض قطعات قبل از وقوع خرابی میباشد. PM روشی جامع جهت تعیین بودجه نگهداری و تعمیرات ، آنالیز خرابیها ، کاهش میزان مصرف اقلام و ... میباشد.
2- همه سیستمهای PM مشابه هم میباشند. شما میتوانید آنرا از یک کتابچه و یا براساس مدارک یک شرکت دیگر کپی نموده و به مورد اجرا درآورید.
سیستمهای PM میبایست براساس نوع ماشین آلات شرکت ، عمر کارکرد آنها ، سیستم تولید ، نوع سرویس ، ساعت کار ماشین آلات ، میزان مهارت اپراتورها و بسیاری فاکتورهای دیگر مورد طراحی قرار گرفته و اجرا گردد. سیستم PM را نمیتوان همانند کتاب آشپزی براساس یک الگوی موفق در شرکت دیگر به مورد اجرا در آورد.
3- فعالیتهای PM بر کارهای فعلی بخش نت اضافه گردیده و حجم کارهای آنها را افزایش میدهد . براین اساس نیاز به اضافه کاری بوده و هزینه نیروی انسانی و قطعات مصرفی نیز افزایش خواهد یافت .
اجرای برنامه های PM باعث افزایش میزان دسترسی و آماده بکار بودن ماشین آلات ، کاهش میزان مصرف انرژی ، کاهش فعالیتهای برنامه ریزی نشده و ... خواهد شد.فعالیتهای PM تنها در ابتدای اجرای آن بر حجم کار مجریان نت خواهد افزود و در ادامه کار با منافعی که حاصل میگردد جبران سرمایه گذاری اولیه خواهد شد . با اجرای PM بسیاری از فعالیتهای سنگین بخش نت (که ناشی از عدم سرویس و نگهداری بموقع ماشین آلات میباشد ) تبدیل به فعالیتهای سبک و ساده میگردد.
4- بکمک فرمهای خوب و تشریح آنها برای مجریان نت ، پرسنل کم تجربه و مبتدی نیز قادر به اجرای فعالیتهای PM خواهند بود.
پرسنل دارای مهارت کم در نت میتوانند بکمک آموزش و فرمهای مناسب تنها برخی از فعالیتهای PM را بخوبی اجرا نمایند. فعالیتهای نظافت ، آچارکشی و روغنکاری که جزو فعالیتهای پایه در نت میباشند در زمره فعالیتهایی هستند که با آموزش قابل اجرا میباشند. اما آنچه مسلم است منافع انجام بازرسی و کنترل تجهیزات از دستان و چشمان باتجربه و ماهر حاصل میگردد.
5- PM شامل یک سری فعالیتها و فرمهای بازرسی میباشد که در دوره های مشخص به مورد اجرا در می آید.
برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگویانه ( CBM ) همچون ارتعاش سنجی ، حرارت سنجی و ... قسمتی از برنامه های PM میباشد . در استراتژی نت پیشگویانه فعالیتهای PM براساس شرایط کارکرد ماشین به مورد اجرا در می آید. بعنوان مثال نظافت و جرم گیری یک رادیاتور زمانی که اختلاف فشار در دو سمت ورودی و خروجی سیال از یک حد معین بیشتر گردد به مورد اجرا در خواهد آمد و ...
6- PM منجر به حذف توقفات اضطراری ماشین آلات خواهد شد .