مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management
مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management

پیاده سازی نظام آراستگی( 5S )

دستیابی به کمیت و کیفیت برتر و تداوم حضور در صحنه رقابت ، مشارکت تمامی نیروهای انسانی شاغل در شرکت را طلب میکند. آنچه در این بحث ارائه می شود ، معرفی مراحل پنجگانه در آراستگی محیط کار و مزایای آن می باشد .


تاریخچه شکل گیری 5S :

نظام 5S برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم در ژاپن شکل گرفت ولی ایده اولیه این سیستم ژاپنی نمی باشد . ژاپنی ها در هنگام بازدید از برخی صنایع آمریکا (همچون کارخانه های مهمات سازی ، کبریت سازی ، داروسازی ، مواد غذایی ، تجهیزات پزشکی و ...  ) با پدیده House Keeping (یا خانه داری صنعتی ) آشنا شدند. مواردی همچون نظافت ، بهداشت ، نظم و ترتیب ، رعایت کامل ایمنی و جلوگیری از حوادث به ویژه انفجار وآتش سوزی ، جلوگیری از انباشت ضایعات و مواد در راهروها و خیابانهای کارخانه و معابر داخل کارگاهها ، ریخت وپاش ابزار و نشت روغن و مواد شیمیایی در کارخانه هایی رعایت می شد که عدم رعایت آنها موجب بروز خطرات و ضایعات غیرقابل جبران جانی ، مالی و اجتماعی گردیده و یا محصول آنها مستقیما با بهداشت و سلامتی مصرف کننده سروکار پیدا می کرد.

ژاپنی ها با مشاهده تاثیر ونقش قابل توجه معیارهای خانه داری صنعتی در ایجاد محیط کاری آراسته ، حفظ ایمنی و بهداشت و غیره برآن شدند تا معیارهای مذکور را در شرکتهای ژاپنی به کار گیرند.  تطبیق اصول خانه داری صنعتی با شرایط حاکم بر صنایع ژاپن و بومی نمودن آن منجر به شکل گیری پنج اصل  در آراستگی محیط کار گردید و از آنجاکه این 5 اصل با تلفظ S شروع می شد ، 5S نامگذاری گردیده که شرح اصول مذکور مطابق زیر می باشد :


اصل 1 : Seiri

این واژه به معنی دور کردن اقلام غیر ضروری از محل کار بوده و بسته به نوع و محل کار میتواند تجهیزات اضافی یا ضایعات تولید یا اوراق باطله و غیره را در بر گیرد.


اصل 2 : Seition

این واژه به معنی قرار دادن اقلام به ترتیب اولویت در محلهایی است که در مواقع لزوم دستیابی به آنها به سهولت انجام شود . بدیهی است اجرای این امر سبب خواهد شد که از زمان حداکثر استفاده بعمل آید .


اصل 3 : Seiso

این واژه به معنی تمیز کردن محیط و ابزار کار توسط شاغل است و در تمامی رده های شغلی میتواند مصداق داشته باشد .


اصل 4 : Seiketsu

این واژه به معنی مرتب کردن محل کار بطور مستمر است و در صورتی ایجاد خواهد شد که قبل از هر چیز عادت به تمیز بودن و مرتب بودن را در خود بوجود آوریم .


اصل 5 : Shitsuke
این واژه این مفهوم را میرساند که می بایست با استفاده از آموزشهای ضمن کار نظم و استقلال کاری را در پرسنل ایجاد نمود.

ادامه مطلب ...

8 رمز طراحی محصولات apple

شرکت apple به عنوان یکی از پیشگامان صنعت طراحی امروزه شناخته می شود.

 جالب است که اپل چگونه ذائقه بازار و مشتریان را دقیقا زمانی به سوی خود می کشاند که شرکتهای رقیب با استقبال عمومی مواجه اند. اپل معمولا با محصولی کاملا متفاوت به سراغ مشتری می رود و …..
تجربه موفق اپل در ipod وimac وmacbook به یکباره سبکی از طراحی را مطرح کرد که شاید این روزها بسیاری از دانش آموزان دانشجویان و کاربران کامپوتر نه تنها اپل را می شناسند بلکه جزو کاربران آن نیز محسوب می شوند.
با این مقدمه 8 اصل طراحی محصولات اپل به نقل از Mike Elgan را در اینجا به صورت فهرست وار بررسی میکنیم:

Secret 1: Engineering supports design -no exceptions
راز اول : مهندسی است که طراحی را پشتیبانی می کند و استثنا هم ندارد.


Secret 2: Fewer is better
راز دوم : هر چه ساده تر بهتر.


Secret 3: The experience is the product
راز سوم : تجربه یعنی محصول.


Secret 4: The product is the product
راز چهارم : محصول همه چیز است.


Secret 5:You can’t please everyone, so please people with good taste
راز پنجم : نمی توانی همه را راضی کنی پس مردم را با یک چیز خوب راضی کن.


Secret 6: Leave the past behind
راز ششم : گذشته را فراموش کن.

Secret 7: Product names are important. Really important
راز هفتم : نام محصول مهم است.واقعا مهم است.


Secret 8: Group affiliation is the driver
راز هشتم : همبستگی گروه سکان هدایت گروه را در دست دارد .

منبع : پایگاه علمی همکلاسی

شرکت های ژاپنی چه می کنند که ما نمی کنیم ؟!

گرد آوری و تنظیم : مانوئل ا.

آیا می دانید شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا مرهون کیست؟

شهرت ژاپنی ها در مورد کیفیت کالا، مرهون یک نفر آمریکایی است به نام دکتر دابلیو ادواردز دمینگ (Dr.W.Edwards Deming) که در سال 1950 توسط ژنرال مک آرتور به ژاپن اعزام شد. دمینگ که متخصص کنترل کیفی بود، به درخواست اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی اصول کنترل کیفیت را به ژاپنی ها آموخت. وی چهاده اصل اساسی را به آنها آموخت و یک اعتقاد اصلی نیز در آنها بوجود آورد که تا به امروز پایه کلیه تصمیم گیریهای صحیح  شرکتهای عمده و چند ملیتی ژاپن بوده است.


آن اعتقاد اصلی این بود:

"تلاش بی وقفه و پایان ناپذیر در جهت بهبود روز به روز کیفیت، باعث می شود که ژاپن بتواند بازارهای جهانی را از آن خود بسازد." دمینگ به آنها آموخت که کیفیت این نیست که به استاندارد معینی دست یابیم، بلکه کیفیت یک فرآیند دائمی و روزمره است و پایانی برای بهبود کیفیت متصور نیست.

(از کتاب یسوی کامیابی- نوشته آنتونی رابینز)


یکی از ویژگیهای بارز شرکتهای بزرگ ژاپنی

یکی از ویژگیهای شرکتهای بزرگ ژاپنی آن است که می کوشند تا برای هستی خود در جهان دلیل و فلسفه ای روشن بیابند. این فلسفه را در قالب کلام می ریزند و همگی می کوشند تا بر پایه آن کار روزانه ی خود را به پیش ببرند. به عنوان نمونه شرکت شیمادتسو – Shimadzu – که در سال 1985 صدمین سال پیدایش خود را جشن می گرفت فلسفه خود را در کوشش به پاسخ دادن به چهار آرزوی بشریت جستجو می کند که عبارتند از: ایمنی زندگی، کاهش رنج کار، پیشرفت صنعت و بالا بردن جایگاه علم.


شیوه مدیریتی شرکت مایکروسافت

آقای رضا فرزین دانشمند ایرانی و برنامه نویس هسته اصلی ویندوز شرکت مایکروسافت در گفت و گو با یکی از نشریات، حرفهایی را در خصوص سیستم مدیریتی شرکت مایکروسافت بیان کرده است که می تواند جالب توجه باشد. شرکت مایکروسافت روش های جالبی را برای یافتن و جذب کردن استعدادهای کامپیوتری دارد. چند روش که هر روز در این شرکت برای استخدام افراد جدید استفاده می شود عبارتند از:

1-  آنها بطور دائم گروه هایی را به دانشگاههای مختلف می فرستند تا با دانشجو ها صحبت کنند و بهترین هایشان را دعوت به همکاری نمایند.

2-  در طول فصل تابستان به گروه های دانشجویی که در رشته های مرتبط با کامپیوتر درس می خوانند و از شرکت بازدید می کنند، کارهای کوچکی واگذار می شود تا خودشان را نشان بدهند و برای کار در مایکروسافت آماده شوند.

3-  کارمندان مایکروسافت این اختیار را دارند که از بین دوستانشان چند نفر را برای کار در شرکت معرفی کنند.

4-  یک گروه از داخل شرکت هر روز در سایتهای مختلف کاریابی جستجو می کنند و از میان کسانی که به نظر می رسد شرایط لازم را دارند، چند نفری را برای مصاحبه انتخاب می کنند.

5-  یک قسمت از نیروهای تخصصی هم از طریق جابجایی افراد بین شرکتها تأمین می شوند.

6-  رضا فرزین افزود: روزی که قرار است با شما مصاحبه کنند، شما باید ساعت 30/8 صبح بروی آنجا. اولش یک گفت و گوی مختصر در باره اخلاقیات و روحیات شما انجام می شود، این که از چه چیزهایی لذت می برید و ... بعد از این، مصاحبه های تخصصی یکی پس از دیگری شروع می شود. تقریباً 7 مصاحبه انجام می دهند که حدود 8 ساعت طول می کشد. در هر مرحله اول کمی دوستانه با شما حرف می زنند و بعد یک مسئله مطرح می کنند که شما باید حلش کنند و یا می گویند راجع به فلان بخش شرکت یک ایده بده، برایشان خیلی مهم است که شما توانایی خلاقیت و قدرت حل مسئله را داشته باشید. آن ها برای این که بهتر کار کنند و به قول مهندسان بازده کارشان بالا برود، کلی امکانات ورزشی در خود مجموعه مایکروسافت درست کرده اند. در مرکز محوطه اصلی، دو تا زمین فوتبال و یک زمین بیسبال وجود دارد. مردم عادی می توانند تیم درست کنند و بیاییند با بچه های مایکروسافت بازی کنند. ضمن اینکه در گوشه و کنار مجموعه، زمین های بسکتبال هم هست. همه ساختمانها مجهز به حمام است تا تو بتوانی بعد از ورزش دوش بگیری.

مجله موفقیت- سال نهم- شماره  120


از تجارب همکارن خود مطلع شوید:

- مدیر شایسته و توانا کسی است که اجازه می دهد تا زیردستانش، کار را تا جایی که در قالب نتیجه ی نهایی است بر پایه ی تشخیص خود انجام دهند.

- شایسته نیست که مدیران تنها ارقام سود و زیان را به آگاهی کارکنان برسانند آنها باید از سیاستهای کلی و هدفهای شرکت نیز آگاه باشند.

- اگر با مشتریان خود به احترام رفتار نکنید و در پی رفع سبب ناخشنودی آنها بر نیایید در بازرگانی موفق نخواهید شد.

- فرمان دادن و فرمان بردن کار را به انجام نمی رساند، همکاری و همفکری است که شگرد راستین مدیریت کامیاب محسوب می شود.

- باید به دیدها و اندیشه های گوناگون توجه کرد و پیشنهادات شایسته را به کار بست.

- تا زمانی که همه راههای ممکن را بررسی نکرده اید، هرگز نباید تصمیم پایانی را بگیرید.

- اگر مدیر نتواند بر دودلیهای خود چیره شود، به آسانی از صحنه پیکار حذف خواهد شد.

- نداشتن دانش فنی و تجهیزات پیشرفته، رکود و در جازدن به همراه می آورد.

- پی بردن به اینکه چه هنگام یک کارمند به تراز بهینه ی خود رسیده، شایستگی دست یافتن به مقام بالاتر را یافته است، از وظایف هر مدیر به شمار می آید.

- وقتی که یک شرکت، تنها از دستهای کارکنان خود استفاده می کند، صرفاً آنان را می خرد. اما وقتی که خواهان اندیشه های آنان باشد، در نهایت دلهای آنان را می رباید.

- به کارمندان خود اعتماد داشته باشید.