مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management
مدیریت و صنعت

مدیریت و صنعت

Iran Industrial Management

تحلیل جامعه شناختی "یه توپ دارم قلقلیه" بر اساس نظریه مرتون

بی شک شعر یه توپ دارم قلقلیه را شنیده اید و بارها آن را خوانده اید. در خیلی از مواقع این شعر اولین شعری است که به بچه ها آموزش داده می شود تا حفظ کنند. اما کمتر کسی به این فکر کرده که در پس این شعر چه مسائلی قرار دارد.
یک بار شعر را مرور می کنیم: یه توپ دارم قلقلیه
روانشناسان ثابت کرده اند که کودکان اجسام بی گوشه را بهتر و زودتر از اشکال چندضلعی درک می کنند.توپ به واسطه گرد بودنش که در شعر هم به این ویژگی اشاره می شود بهتر با بچه ها ارتباط برقرار می کند.از سویی توپ وسیله ی بازی و شادی است.جنبش و حرکت که همگی از محرکهایی هستند که بچه به آن ها علاقمند است.به همین دلیل است که بسیاری از اسباب بازی ها و وسایل بچه های خردسال بی گوشه،گرد یا کروی می باشد.تا اینجا ما برای بچه چیزی را که دوست دارد معرفی کردیم.این چنین جذابیت آن را بالا می بریم که:
سرخ و سفید و آبیه...و با حرارت و جنبش و حرکت ادامه می دهیم:
می زنم زمین هوا میره
حال باید برای هدف نهاییمان توپ را انتزاعی کنیم که بچه آن را نداشته باشد یعنی توپی که فقط هوا نمیرود بلکه آنقدر می رود بالا که:
نمیدونی تا کجا میره
تا اینجا هدف گذاری صورت می گیرد.یعنی بچه می فهمد هدفی وجود دارد که باید بدستش آورد اماقسمت مهم شعر اینجاست که:
من این توپو نداشتم! یعنی به هدف نرسیدم.برای این کار:
مشقامو خوب نوشتم... تکالیف محول شده از سوی جامعه را به نحو احسن انجام دادم و در ازای این کار ِ من و خدمت به ارزش ها و آرمانهای جامعه که اغلب توسط دولتها هدفگذاری می شود:
بابام-یعنی جامعه و متولیانش-بهم عیدی-پاداش - داد
یه توپ قلقلی داد

آنچه ذکر شد بر پایه ی نظریه ی مرتون و راه ها و اهداف بود.بطور خلاصه جامعه به کسانی پاداش می دهد که مشقها،تکالیف و وظایفی را که جامعه ازشان انتظار دارد به نحو احسن انجام دهند. یه توپ دارم قلقلیه بعنوان یک فراورده ی جامعه وظیفه ی اجتماعی کردن افراد را در آغازین سالها و با لطافتی هنری بعهده دارد.چیزی که ما همه خوانده ایم و به فرزندانمان می آموزیم بی انکه کارکردهایش را بدانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد